Pedagogisk illustrerad lärobok | sagobok / barnbok.
Köps / beställs Online som PDF

bra bok för barn från 6 år om våra grundkänslor

Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok med fina bilder. För bland annat förskolor och lågstadiet, och kan köpas Online. Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk. 

Beställs enkelt här som en PDF.  https://teachacademy.se/produkt/papegojan-bettan/

Femton lektionsupplägg kring grundkänslor och värdegrundsarbete.

Materialet innehåller följande ämnen: Långsamt/välbefinnande, Fort/smärta, Ilska, Glädje, Oro, Rädsla, Sorg, Skvaller, Mobbning, Bra hemlighet, Dålig hemlighet, Ja-känsla, Ja- och Nej-känslor, Min säkerhet och Att ta en risk.

Bilderna till varje känsla används med fördel som storbilder för ett språkutvecklande arbetssätt och för användning av tankerutiner.

• • • • • • •

Jag har under många år arbetat som samtalspartner med barn på BRIS, med Barnens hjälptelefon och som föreläsare ute i förskolor och skolor.

Jag har använt mig av ett självstärkande program för barn genom att använda sagor med olika teman till exempel: glädje, sorg, välbefinnande, smärta, hemligheter och att ta en risk. Att föra regelbundna samtal med barnen, där alla får bekräftat att de är unika och duger precis som de är.

Att lära barnen att säga ja till det som är bra för dem – och nej till allt annat. För att få ett bra liv.

Här har jag samlat mina bästa sagor med frågor som man kan diskutera med barnen och förslag på hur man kan arbeta vidare i gruppen med lekar och övningar. Illustrationerna är gjorda av konstnären Lars Melander.

Boken läses också med fördel för högkänsliga barn, barn med högkänslighet.

Kristoffer Konarski professor vid Karolinska Institutet skriver i förordet: ”Allt fler fakta talar för att vi måste gradera upp känlsans betydelse i relation till förnuftet. Den moderna hjärnforskningens resultat implicerar att, för att hjärnan skall utvecklas maximalt, krävs att båda hjärnhalvorna får sitt. Den känslomässiga utvecklingen är en häst som förnuftet rider på.”

2 st recensioner online till:
Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk.
Illustrerad pedagogisk sagobok.
Barnbok med fina bilder. Ett bra lästips för förskolebarn, och upp till c:a 9 år.

recension illustrerad pedagogisk sagobok barnböcker 3-6 år

Recension ur: Folkbladet, Jönköping.

Artikelns rubrik:

Lästips. Många pärlor kan hittas i höstens barnboksflod.

Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok med fina bilder.


recension illustrerad pedagogisk sagobok barnböcker 3-6 år

Recension ur: Nya Norrland.

Illustrerad pedagogisk sagobok.

pedagogisk sagobok_marianne matsgard papegojan bettan
Bok för barn om våra grundkänslor
pedagogisk sagobok_marianne matsgard papegojan bettan
pedagogisk sagobok_marianne matsgard papegojan bettan

Lästips till pedagogisk illustrerad lärobok /sagobok / barnbok:
Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk.
För förskolebarn, och upp till c:a 9 år.

Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok 3-6 år.

Lucas ska sluta med napp. // Slutsåld

Boken är en bilderbok där barnet kan identifiera sig själv med olika typsituationer. Där olika delar av familjen är delaktiga i att hjälpa och stödja i avvänjningen med att suga på något för tröst eller av ren reflex. Boken fungerar också som en första läsebok, att läsa högt ur på förskolan, samt att bara titta i då fotografierna i boken är tagna på ett sätt att barn lätt kan ta till sig motiv och stämning.


Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok / lärobok med fina bilder. För bland annat förskolor och lågstadiet, och kan köpas Online.

Marianne Matsgård – CV

Hedersutmärkelse för utomordentliga insatser inom det helt frivilliga sociala arbetet samt starkt engagemang för barn som far illa och betydelsefulla insatser för att hävda barns rätt i samhället.

– Stiftelsen Karin och Ernst August Bångs Minne

”Den bild man har av sig själv bestämmer gränserna för vad man kan åstadkomma”

                                             Maxwell Maltz

Marianne Matsgård

Marianne Matsgård konsult

Love Almqvists Väg 14 B

112 53 Stockholm

Utbildning / CV

• Förskollärare.

• Psykodramatiker.

• 25 år inom BRIS (Barnens Rätt I Samhället).

Kroppspsykoterapi.

• Medling enligt Norge-modellen (David Cox).

• U.S.A Giaretto inst. Sexuella övergrepp.

Projekt Charlie, Minnesota.

• Restorative Justice, (Reparativ rättvisa) Minnesota, -02.

• Real Justice. TOT; Trainer Of Trainers, Canada, -04.

• AVP: Alternative to violence.

• OPEN SPACE /Haolrisson Owen, Minnesota U.S.A.

Startade BRIS i Umeå 1987

• Skrivit samtalshandledning till video:

”Hemligheten” (Måsenfilm). En film om två syskon där pappan är missbrukare och mamman medberoende.

• ”Ursäkta mitt namn är Robert”, (Måsenfilm). En film om Robert som har dyslexi.

• ”Se och hör varje barn”, SISU idrottsböcker 2001. Om barnidrott utifrån barnens perspektiv. Till materialet finns en video.

• ”Filmen om Emilia”, Bryggan, Stockholm 2008. En film om barn, som har en eller båda föräldrarna frihetsberövade.

• Ett arbetsmaterial för att stärka barns självkänsla:

På rätt väg bland kompisar, vuxna och knäppisar”.

BRIS, Civilförsvarsförbundet och Skandias Idéer för Livet 1999.

• Utmärkelse:

Stiftelsen Karin och Ernst August Bångs Minne har tilldelats Marianne Matsgård.

1994 års hedersutmärkelse för utomordentliga insatser inom det helt frivilliga sociala arbetet samt starkt engagemang för barn som far illa och betydelsefulla insatser för att hävda barns rätt i samhället.

Livskunkap

Livskunskap enligt Projekt Charlie-metoden.

Jag har arbetat med Charlie-metoden dels som ledare med barn från 6-13 år dels som utbildare i Sverige. C:a 4.000 st pedagoger har genomgått Charlie-utbildningen för mig – med synnerligen positiva upplevelser. Inom Stockholms sjukvårdsområde har jag handlett pedagogerna och har på så sätt kunnat följa deras arbete bland barn och föräldrar, samt deras arbete i vissa skolor.

Charlie-pärmarna finns från 6-9 år samt 10-13 år mellanstadiet.

Det som jag tycker är viktigt med utbildningen är att man tillsammans gör övningarna och på så sätt känner efter huruvida man själv känner sig redo för att leda ”Livskunskapstimmen”. En del skolor har valt att fritidspedagogerna har timmen, andra byter med en kollega.

Projekt Charlie

Charlie-utbildning 2 dagar:

1. Presentation av Projekt Charlie

2. Charlies fyra delar: (Charlie-Manualens 2 delar)

*Självmedvetande, *Beslutsfattande, *Relationer, *Info om droger.

3. Praktiska tips, idéer, lekar, rollspel

TEORI-AVSNITT

1. Barn som lever i familjer med missbruk och bär på

”familje-hemligheter”. Hur uppmärksammar vi dem?

2. Sexuella övergrepp – signaler, symptom

3. Barns rättigheter – Vuxnas skyldigheter (Barnkonventionen m.m.)

4. Video: Charlie 10 min. Hemligheten 25min. BRIS:Våga berätta 10 min.

5.Grupparbete

6. Tid för frågor

Real Justice

Vad är Real Justice?

Det är en metod för att leda ett reparativt rådslag (konsekvensetiskt forum) mellan förövare, brottsoffer, sekundäroffer och deras nätverk. Handling, ansvar och konsekvens!

Den som är drabbad av någon annans missgärning behöver svar på frågan: Varför? Varför hände det som hände? Varför drabbade det just mig? Hur tänkte förövaren då? Vad tänker han nu? Offret behöver svar på sina frågor och upprättelse!

Den som erkänt sin felaktiga eller kriminella handling, förövaren, behöver en möjlighet att gottgöra den som drabbats. Det är en enkel mänsklig regel som funnits i alla kulturkretsar. Felaktiga eller kriminella handlingar drabbar inte bara offret utan även offrets familj, vänner och nätverk. Även förövaren, hans/hennes familj, vänner och nätverk drabbas. Även samhället blir drabbat… Traditionella rättegångar är ofta för abstrakta för såväl ungdomar som vuxna. Det går en lång tid mellan den kriminella handlingen och själva rättegången. Straff föder oftast hat. Med Real Justice metoden får offret upprättelse och får möjlighet att rikta sina tankar och känslor direkt till förövaren. Förövaren å sin sida kan återintegreras i sitt sociala sammanhang och därmed i samhället.

Sedan 1994 har en typ av utökad medling, reparativ rättvisa ”restorative justice”spritt sig över världen, inspirerad av familjerådslag från Nya Zeeland, har metoden kommit till USA, Canada, England, Holland och nu till Sverige. Real Justice är namnet på en typ av rådslagsmetodik, vidareutvecklad av kriminologer och forskare där real-justicefacilitatorn följer ett strukturerat manuskript. Metoden är teoriförankrad i Skam och Affektteorierna enl. Silvan Tomkins. Den strikta metoden gör att den är lätt att forska på. Justice rådslag behandlar:

Vad hände? Vilka blev drabbade? Hur? – Hur kan förövaren gottgöra sin handling? Kontraktsskrivning om gottgörelsen. Informell stund för goda möten

Svenska Real Justice erbjuder fortlöpande informationsmöten och utbildning i Reparativa Rådslag. Till skolor, socialvården, ungdomsverksamhet, polisen, behandlingshem, frivården m.fl.

Min tanke är att Er skola kan använda reparativa rådslag vid alla konfliktsituationer (dåligt språk, mobbning, stöld, rån mm) Det snabba ingripandet skall göra att den som burit sig illa åt skall gottgöra, och inte behöver söka sig till subgrupper utanför skolans gemenskap.

För mer information se:

www.realjustice.org

Open Space Technology

Vad är Open Space?

En mötesplats för dialog och samverkan.

En struktur som uppmuntrar till kreativitet och nya idéer.

Ett effektivt hjälpmedel i förändringsarbete.

En ny spännande konferensform.