Bra bok för barn från 6 år om våra grundkänslor – barn och deras känslor.
Berättelserna är om djur och finns här …
Köps / beställs Online som PDF

Illustrerad pedagogisk sagobok. Bra bok för barn från 6 år om våra grundkänslor. Barnbok om känslor, med fina bilder. För bland annat förskolor och lågstadiet, 6-10 år, och kan köpas Online. Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk.
Beställs enkelt här som en PDF. https://teachacademy.se/produkt/papegojan-bettan/
Femton lektionsupplägg kring grundkänslor och värdegrundsarbete för barn om dess känslor.
Materialet innehåller följande ämnen: Långsamt/välbefinnande, Fort/smärta, Ilska, Glädje, Oro, Rädsla, Sorg, Skvaller, Mobbning, Bra hemlighet, Dålig hemlighet, Ja-känsla, Ja- och Nej-känslor, Min säkerhet och Att ta en risk.
Bilderna till varje känsla används med fördel som storbilder för ett språkutvecklande arbetssätt och för användning av tankerutiner.
• • • • • • •
Jag har under många år arbetat som samtalspartner med barn på BRIS, med Barnens hjälptelefon och som föreläsare ute i förskolor och skolor.
Jag har använt mig av ett självstärkande program för barn genom att använda sagor med olika teman till exempel: glädje, sorg, välbefinnande, smärta, hemligheter och att ta en risk. Att föra regelbundna samtal med barnen, där alla får bekräftat att de är unika och duger precis som de är.
Att lära barnen att säga ja till det som är bra för dem – och nej till allt annat. För att få ett bra liv.
Här har jag samlat mina bästa sagor med frågor som man kan diskutera med barnen och förslag på hur man kan arbeta vidare i gruppen med lekar och övningar. Illustrationerna är gjorda av konstnären Lars Melander.
Boken läses också med fördel för högkänsliga barn, barn med högkänslighet.
Kristoffer Konarski professor vid Karolinska Institutet skriver i förordet: ”Allt fler fakta talar för att vi måste gradera upp känlsans betydelse i relation till förnuftet. Den moderna hjärnforskningens resultat implicerar att, för att hjärnan skall utvecklas maximalt, krävs att båda hjärnhalvorna får sitt. Den känslomässiga utvecklingen är en häst som förnuftet rider på.”
2 st recensioner online till:
Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk.
Illustrerad pedagogisk sagobok.
Barnbok om känslor, med fina bilder. Ett bra lästips för förskolebarn, låg- & mellanstadiet, 6år och upp till c:a 10 år, om våra grundkänslor. En bra bok för barn om känslor.

Recension ur: Folkbladet, Jönköping.
Artikelns rubrik:
Lästips. Många pärlor kan hittas i höstens barnboksflod.
Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok med fina bilder.

Recension ur: Nya Norrland.
Illustrerad pedagogisk sagobok.




Lästips: Bra bok för barn från 6 år om våra grundkänslor.
Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk.
För förskolebarn, och upp till c:a 10 år.
Illustrerad pedagogisk sagobok. Barnbok / lärobok med fina bilder. För bland annat förskolor och lågstadiet, och kan köpas Online. Bok för barn från 6 år om våra grundkänslor. Berättelserna är om djur. En bra bok för barn om känslor.
Marianne Matsgård – CV
Hedersutmärkelse för utomordentliga insatser inom det helt frivilliga sociala arbetet samt starkt engagemang för barn som far illa och betydelsefulla insatser för att hävda barns rätt i samhället.
– Stiftelsen Karin och Ernst August Bångs Minne

”Den bild man har av sig själv bestämmer gränserna för vad man kan åstadkomma”
Maxwell Maltz

Marianne Matsgård konsult
Love Almqvists Väg 14 B
112 53 Stockholm
Utbildning / CV
• Förskollärare.
• Psykodramatiker.
• 25 år inom BRIS (Barnens Rätt I Samhället).
• Kroppspsykoterapi.
• Medling enligt Norge-modellen (David Cox).
• U.S.A Giaretto inst. Sexuella övergrepp.
• Projekt Charlie, Minnesota.
• Restorative Justice, (Reparativ rättvisa) Minnesota, -02.
• Real Justice. TOT; Trainer Of Trainers, Canada, -04.
• AVP: Alternative to violence.
• OPEN SPACE /Haolrisson Owen, Minnesota U.S.A.
• Startade BRIS i Umeå 1987.
• Skrivit samtalshandledning till video:
”Hemligheten” (Måsenfilm). En film om två syskon där pappan är missbrukare och mamman medberoende.
• ”Ursäkta mitt namn är Robert”, (Måsenfilm). En film om Robert som har dyslexi.
• ”Se och hör varje barn”, SISU idrottsböcker 2001. Om barnidrott utifrån barnens perspektiv. Till materialet finns en video.
• ”Filmen om Emilia”, Bryggan, Stockholm 2008. En film om barn, som har en eller båda föräldrarna frihetsberövade.
• Ett arbetsmaterial för att stärka barns självkänsla:
”På rätt väg bland kompisar, vuxna och knäppisar”.
BRIS, Civilförsvarsförbundet och Skandias Idéer för Livet 1999.
• Utmärkelse:
Stiftelsen Karin och Ernst August Bångs Minne har tilldelats Marianne Matsgård.
1994 års hedersutmärkelse för utomordentliga insatser inom det helt frivilliga sociala arbetet samt starkt engagemang för barn som far illa och betydelsefulla insatser för att hävda barns rätt i samhället.
Livskunkap
Livskunskap enligt Projekt Charlie-metoden.
Jag har arbetat med Charlie-metoden dels som ledare med barn från 6-13 år dels som utbildare i Sverige. C:a 4.000 st pedagoger har genomgått Charlie-utbildningen för mig – med synnerligen positiva upplevelser. Inom Stockholms sjukvårdsområde har jag handlett pedagogerna och har på så sätt kunnat följa deras arbete bland barn och föräldrar, samt deras arbete i vissa skolor.
Charlie-pärmarna finns från 6-9 år samt 10-13 år mellanstadiet.
Det som jag tycker är viktigt med utbildningen är att man tillsammans gör övningarna och på så sätt känner efter huruvida man själv känner sig redo för att leda ”Livskunskapstimmen”. En del skolor har valt att fritidspedagogerna har timmen, andra byter med en kollega.
Projekt Charlie
Charlie-utbildning 2 dagar:
1. Presentation av Projekt Charlie
2. Charlies fyra delar: (Charlie-Manualens 2 delar)
*Självmedvetande, *Beslutsfattande, *Relationer, *Info om droger.
3. Praktiska tips, idéer, lekar, rollspel
TEORI-AVSNITT
1. Barn som lever i familjer med missbruk och bär på
”familje-hemligheter”. Hur uppmärksammar vi dem?
2. Sexuella övergrepp – signaler, symptom
3. Barns rättigheter – Vuxnas skyldigheter (Barnkonventionen m.m.)
4. Video: Charlie 10 min. Hemligheten 25min. BRIS:Våga berätta 10 min.
5.Grupparbete
6. Tid för frågor
Real Justice
Vad är Real Justice?
Det är en metod för att leda ett reparativt rådslag (konsekvensetiskt forum) mellan förövare, brottsoffer, sekundäroffer och deras nätverk. Handling, ansvar och konsekvens!
Den som är drabbad av någon annans missgärning behöver svar på frågan: Varför? Varför hände det som hände? Varför drabbade det just mig? Hur tänkte förövaren då? Vad tänker han nu? Offret behöver svar på sina frågor och upprättelse!
Den som erkänt sin felaktiga eller kriminella handling, förövaren, behöver en möjlighet att gottgöra den som drabbats. Det är en enkel mänsklig regel som funnits i alla kulturkretsar. Felaktiga eller kriminella handlingar drabbar inte bara offret utan även offrets familj, vänner och nätverk. Även förövaren, hans/hennes familj, vänner och nätverk drabbas. Även samhället blir drabbat… Traditionella rättegångar är ofta för abstrakta för såväl ungdomar som vuxna. Det går en lång tid mellan den kriminella handlingen och själva rättegången. Straff föder oftast hat. Med Real Justice metoden får offret upprättelse och får möjlighet att rikta sina tankar och känslor direkt till förövaren. Förövaren å sin sida kan återintegreras i sitt sociala sammanhang och därmed i samhället.
Sedan 1994 har en typ av utökad medling, reparativ rättvisa ”restorative justice”spritt sig över världen, inspirerad av familjerådslag från Nya Zeeland, har metoden kommit till USA, Canada, England, Holland och nu till Sverige. Real Justice är namnet på en typ av rådslagsmetodik, vidareutvecklad av kriminologer och forskare där real-justicefacilitatorn följer ett strukturerat manuskript. Metoden är teoriförankrad i Skam och Affektteorierna enl. Silvan Tomkins. Den strikta metoden gör att den är lätt att forska på. Justice rådslag behandlar:
Vad hände? Vilka blev drabbade? Hur? – Hur kan förövaren gottgöra sin handling? Kontraktsskrivning om gottgörelsen. Informell stund för goda möten
Svenska Real Justice erbjuder fortlöpande informationsmöten och utbildning i Reparativa Rådslag. Till skolor, socialvården, ungdomsverksamhet, polisen, behandlingshem, frivården m.fl.
Min tanke är att Er skola kan använda reparativa rådslag vid alla konfliktsituationer (dåligt språk, mobbning, stöld, rån mm) Det snabba ingripandet skall göra att den som burit sig illa åt skall gottgöra, och inte behöver söka sig till subgrupper utanför skolans gemenskap.
För mer information se:
Open Space Technology
Vad är Open Space?
En mötesplats för dialog och samverkan.
En struktur som uppmuntrar till kreativitet och nya idéer.
Ett effektivt hjälpmedel i förändringsarbete.
En ny spännande konferensform.

Länkar:
På Rätt Väg Bland Kompisar, Vuxna Och Knäppisar
Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk // Bra bok för barn från 6 år om våra grundkänslor.
Upptäck känslornas värld med ”Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk” – en magisk bok för barn 6-9 år!
Har du någonsin undrat varför du känner dig glad, ledsen eller arg? I Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk får du följa med på ett spännande äventyr där känslorna blir levande och lär dig om våra grundkänslor på ett roligt och lättförståeligt sätt!
Varje kapitel presenterar en ny känsla, som vi får möta genom vänliga figurer och fantasifulla berättelser. Barnen får inte bara förstå sina känslor, utan också lära sig att hantera dem på ett positivt sätt. Boken är full av färgsprakande illustrationer och roliga aktiviteter som engagerar både barn och vuxna.
Perfekt för att väcka samtal om känslor och ge verktyg för ett tryggt och självsäkert känsloliv!
Boken Papegojan Bettan är arg och musen Tora tar en risk – där varje känsla räknas!
Beställs enkelt här som en PDF. https://teachacademy.se/produkt/papegojan-bettan/
Barnbok om känslor, 6-10 år. Köp här online
Upptäck känslornas värld – en barnbok för 6–10 år
Att förstå och hantera känslor är en viktig del av barns utveckling. En barnbok om känslor för åldrarna 6–10 år kan hjälpa barn att sätta ord på vad de känner, förstå varför känslor uppstår och lära sig hur man hanterar dem på ett positivt sätt.
Denna typ av bok kan innehålla färgstarka illustrationer och berättelser om karaktärer som upplever olika känslor som glädje, sorg, ilska, rädsla och förvåning. Genom vardagliga situationer och tydliga exempel får barnen verktyg för att identifiera sina egna känslor och utveckla empati för andra.
Boken kan även innehålla interaktiva inslag som frågor, reflektionsövningar eller tips på hur man lugnar sig när man är arg eller tröstar sig själv när man är ledsen.
Att läsa en bok om känslor kan stärka barnets emotionella intelligens och skapa en bra grund för samtal mellan barn och vuxna om känslor och hur man hanterar dem.